torsdag 25. april 2013

One man's trash is another man's treasure.

Noe av det beste jeg vet er å bare finne fine ting liggende rundt som søppel. Da jeg bodde i Danmark var dette hverdagskost i og med at de har noe som kalles "storskrald" der som vil si at du bare kan sette ut det du ikke vil ha så kommer folk å henter det. Det er jo ikke alltid tilfellet at andre ser gull i det folk har kasta ut, og jeg tror egentlig ikke det er lov der lenger å bare sette ut ting, men alle gjør det likevel. Det meste av det jeg hadde på rommet mitt i Danmark, foruten sengen, var storskrald. Bord, stoler, tv og stereo, råbra høytalere, kopper og kar. Jeg hadde til og med en nydelig hvit gyngestol. Kjempefint! Søs fant imidlertid det beste, en kjempegammel nydelig globus med lys i som har vært med på flyttelasset hennes siden.
For noen måneder siden da jeg gikk hjem fra jobb fant jeg plutselig to store tallerkener i stråmønster fra Villeroy og Boch, som bare lå der pent og pyntelig ved en container. Sånt man bare drømmer om. Søs fikk dem siden hun samler, og hun kunne bare ikke tro at noen hadde kastet dem. 

I dag hadde jeg en lignende opplevelse på tur hjem. Jeg runder hjørnet og der står den ene tingen vi faktisk mangler på loftet vårt. Et sausenebb. Ikke bare et hvilket som helst sausenebb, neida, det er helt og fint med nydelige blomster. Med stempel som jeg tror stammer fra Egersund. Norsk er det i alle fall. 

 Hei du, som skal være med meg hjem. :)

Veldig vanskelig å se hva det står her altså, men tror det står Egersunds, uten at jeg er helt sikker som sagt. Noen med peiling? Spørs om Mami må se på den på lørdag. 

Et sausenebb har man faktisk bruk for av og til, også kan jeg jo ha blomster i det når jeg ikke bruker det. 
Det passer også godt for meg som prøver å venne meg til oransje, det har liksom akkurat passe liten mengde. 

Det med å finne ting i søpla er en digg følelse, men samtidig er det litt sjokkerende! For hva om jeg ikke hadde funnet det, da kunne det havna på dynga, blitt ødelagt og gått tapt. Det er så dumt at folk kaster ting som er i orden bare fordi de ikke gidder å løpe ned på Fretex eller en annen gjenbruk med det. Slappfisker, skjerp dere!

Men igjen, dere må jo gjerne kaste ting så lenge jeg finner dem.. ;)

- Trine Emilie
 

5 kommentarer:

  1. Så veldig ut som det stammer fra Egersunds fayancefabrik ja. Vi har ikke peiling, men googla egersundstempler, og ett var helt likt. Flott sausenebb! :)

    SvarSlett
  2. Så kult, flinke dere er. :) Nå skal jeg google det. Det står nok fayance ja, det klarte jeg ikke helt å lese. Takk, søtiser!

    SvarSlett
  3. Hei på deg!
    Stemplet ble brukt i periden 1920-1954.
    Trude.

    SvarSlett
  4. Hei, så flott at du fant ut det! Det begynner jo å trekke på årene det sausenebbet da. :P

    SvarSlett
  5. Stempelet er fra Egersund Fayance fabrikker og dekoren heter Blomkarse:-) så vet du det:-)
    Kristin

    SvarSlett